سؤال: قرأت في بعض الكتب أن المؤذن إذا قال في آذان الفجر ( الصلاة خير من النوم ) يقول من يتابعه ( صدقت وبررت ). هل على هذا دليل؟ أفتونا جزاك الله خيرا.
الجواب : اعلم أن العبادات مبناها على التوقيف فلا يشرع منها شيء إلا ما شرعه الله ورسوله.وقد قال النبي ( من أحدث في أمرنا هذا ماليس منه فهو رد ) متفق عليه من حديث عائشة .
والمشروع للمسلم إذا قال المؤذن الصلاة خير من النوم أن يقول مثله لقوله ( إذا سمعتم النداء فقولوا مثل ما يقول المؤذن ) متفق عليه من حديث أبي سعيد الخدري .
وهذا الحديث عام لم يخص منه شيء إلا في الحيعلتين فيقول من يتابع المؤذن (لاحول ولا قوة إلا بالله ) لحديث عمر في صحيح مسلم .
وأما بقية ألفاظ الأذان فيقول مثله.فإذا قال المؤذن الصلاة خير من النوم لم يشرع لأحد أن يقول خلاف ما يقول المؤذن لا صدقت و لا بررت و لا غيرها من الألفاظ التي لم ترد في الشرع وشر الأمور محدثاتها .
وأما قول السائل:قرأت في بعض الكتب... الخ .
فهذا صحيح ذكر ذلك بعض الفقهاء. ولكنهم لم يذكروا دليلاً على ذلك، إنما هو استحسان من بعضهم فظن من أتى بعدهم أن قولها مشروع ولا شرع إلا ما شرعه الله أو رسوله .
فعلى المسلم أن يقتدى و يتبع و لا يبتدع و ليس كل ما ذكره الفقهاء أو بعضهم يكون صحيحاً مشروعاً.فبعضهم يذكر ما وقف عليه وبعضهم يذكر ما قاله إمام مذهبه والمسلم يأخذ ما قام عليه الدليل. والله أعلم .
للشيخ سليمان العلوان
الجواب : اعلم أن العبادات مبناها على التوقيف فلا يشرع منها شيء إلا ما شرعه الله ورسوله.وقد قال النبي ( من أحدث في أمرنا هذا ماليس منه فهو رد ) متفق عليه من حديث عائشة .
والمشروع للمسلم إذا قال المؤذن الصلاة خير من النوم أن يقول مثله لقوله ( إذا سمعتم النداء فقولوا مثل ما يقول المؤذن ) متفق عليه من حديث أبي سعيد الخدري .
وهذا الحديث عام لم يخص منه شيء إلا في الحيعلتين فيقول من يتابع المؤذن (لاحول ولا قوة إلا بالله ) لحديث عمر في صحيح مسلم .
وأما بقية ألفاظ الأذان فيقول مثله.فإذا قال المؤذن الصلاة خير من النوم لم يشرع لأحد أن يقول خلاف ما يقول المؤذن لا صدقت و لا بررت و لا غيرها من الألفاظ التي لم ترد في الشرع وشر الأمور محدثاتها .
وأما قول السائل:قرأت في بعض الكتب... الخ .
فهذا صحيح ذكر ذلك بعض الفقهاء. ولكنهم لم يذكروا دليلاً على ذلك، إنما هو استحسان من بعضهم فظن من أتى بعدهم أن قولها مشروع ولا شرع إلا ما شرعه الله أو رسوله .
فعلى المسلم أن يقتدى و يتبع و لا يبتدع و ليس كل ما ذكره الفقهاء أو بعضهم يكون صحيحاً مشروعاً.فبعضهم يذكر ما وقف عليه وبعضهم يذكر ما قاله إمام مذهبه والمسلم يأخذ ما قام عليه الدليل. والله أعلم .
للشيخ سليمان العلوان
(Quick translation:)
Q: I've read in some books that when the mu'edhin says "assalaatu khayrun min annawm" (the salaat is better than sleeping) when calling for the Fajr prayer, the ones repeating after him should say "Sadaqta wa barart". Are there any proofs for this? Give us your verdict, jazaakum Allahu khayran.
A: Know that worship is built on staying away from what hasn't been prescribed, and only do what has been prescribed by Allah and His Messenger . And the Prophet said: "Whoever narrates, in this matter of ours (meaning the Deen/religion/way of life), what isn't part of it, is to be rejected" agreed on, from the hadeeth of A'isha.
And it is prescribed on the Muslim to say what the mu'edhin says when he says "assalaatu khayrun min annawm", because of the words of the Prophet "If you hear the call, say what the mu'edhin says", agreed upon and narrated by Abu Saeed al-Khudri.
And this general hadeeth does not lack anything, except that you should say "Laa hawla wa laa quwwata illa billah" when you hear the two "hayya 'ala", because of the hadeeth of Umar in Saheeh Muslim.
(Shaykh Sulayman al-'Alwaan - translated by myself, whatever is correct of it is from Allah, and whatever is incorrect is from myself)
May this be of benefit, ameen.
SubhaankAllahumma wa bihamdik ash-hadu a-laa ilaaha illa Ant, astaghfiruka wa atubu ilayk
*Edited to add:*
Q: I've read in some books that when the mu'edhin says "assalaatu khayrun min annawm" (the salaat is better than sleeping) when calling for the Fajr prayer, the ones repeating after him should say "Sadaqta wa barart". Are there any proofs for this? Give us your verdict, jazaakum Allahu khayran.
A: Know that worship is built on staying away from what hasn't been prescribed, and only do what has been prescribed by Allah and His Messenger . And the Prophet said: "Whoever narrates, in this matter of ours (meaning the Deen/religion/way of life), what isn't part of it, is to be rejected" agreed on, from the hadeeth of A'isha.
And it is prescribed on the Muslim to say what the mu'edhin says when he says "assalaatu khayrun min annawm", because of the words of the Prophet "If you hear the call, say what the mu'edhin says", agreed upon and narrated by Abu Saeed al-Khudri.
And this general hadeeth does not lack anything, except that you should say "Laa hawla wa laa quwwata illa billah" when you hear the two "hayya 'ala", because of the hadeeth of Umar in Saheeh Muslim.
As for the rest of the words of prayer he says like him. When the mu'edhin says prayer is better than sleep it is not prescribed for any one to say other than what the muezzin says, not "sadaqta" nor "barart" nor anything else that is not prescribed or listed in Islam and the evil things are the newly-invented things (in the Deen).
The questioner says: I read in some books ... Etc..
This is true, some fuqahaa (scholars of fiqh/the narratives/ahaadeeth) did state that. But they gave no proof for it, it is the approval of some of them that made those who came after them think it was prescribed, but nothing is permitted but what was prescribed by Allah and His Messenger .
The Muslim has to follow suit and follow, and not invent. And not everything that the scholars, all or some of them, said is authentic and prescribed. For some of them only mention what they have found (as far as their research went and no more) and some of them say what the imam of his madhhab said and the Muslim takes what the evidence says.
And Allah knows best
The questioner says: I read in some books ... Etc..
This is true, some fuqahaa (scholars of fiqh/the narratives/ahaadeeth) did state that. But they gave no proof for it, it is the approval of some of them that made those who came after them think it was prescribed, but nothing is permitted but what was prescribed by Allah and His Messenger .
The Muslim has to follow suit and follow, and not invent. And not everything that the scholars, all or some of them, said is authentic and prescribed. For some of them only mention what they have found (as far as their research went and no more) and some of them say what the imam of his madhhab said and the Muslim takes what the evidence says.
And Allah knows best
May this be of benefit, ameen.
SubhaankAllahumma wa bihamdik ash-hadu a-laa ilaaha illa Ant, astaghfiruka wa atubu ilayk
*Edited to add:*
قال الامام ابن حجر في تلخيص الحبير : ( وكذا لا أصل لما ذكره في خير من النوم ) [ 1 / 211 ] يعني كلمة صدقت وبررت.
قال العجلوني في كشف الخفاء : ( وقال النجم في " صدقت وبررت " : لا أصل لذلك في الأثر . ) [ 2/579 ] أي بعد قول المؤذن الصلاة خير من النوم .
وكذلك الشيخ بكر أبو زيد - حفظه الله - في معجم المناهي اللفظية ، واعتماده كذلك على كلام ابن حجر والألباني
The Imam Ibn Hajr wrote in "Talkhees al-Hubayr": "And there is no origin/source to that which they mention when hearing the prayer is better than sleep" meaning "sadaqta wa barart"
قال العجلوني في كشف الخفاء : ( وقال النجم في " صدقت وبررت " : لا أصل لذلك في الأثر . ) [ 2/579 ] أي بعد قول المؤذن الصلاة خير من النوم .
Al-Agloony (sp?) said in "Kashf al-khafaa": "And an-Najm said about "sadaqta wa barart": there is no origin/source to that in the athar (traces, narrations, what the predecessors have left us with)."
وقد تطرق لها الشيخ الألباني - رحمه الله - في إرواء الغليل واعتمد على كلام ابن حجر في التخليص .Al-Albani touched on it in "Irwaa' al-ghaleel" and relied on Ibn Hajr's words.
وكذلك الشيخ بكر أبو زيد - حفظه الله - في معجم المناهي اللفظية ، واعتماده كذلك على كلام ابن حجر والألباني
And also the shaykh Bakr Abu Zaid in "Mu'THam al-manaahiy al-lafThiyah", and he relied on the words of Ibn Hajr and Al-Albani.
No comments:
Post a Comment